Сторінка музкерівника





                                 
  

Вплив музики на психічну

діяльність дитини

    Музика володіє сильним психологічним впливом на людину. Вона впливає на стан нервової системи (заспокоює, розслаблює чи, навпаки, розбурхує, збуджує), викликає різні емоційні стани (від умиротворення), спокою та гармонії до неспокою, пригніченості або агресії). У зв'язку з цим важливо звернути увагу на те, яку музику слухаєте ви і ваші діти. Збуджуюча, гучна музика, що виражає агресивний настрій, позбавляє людину (і дорослого, і дитини) стану врівноваженості, спокою, а при певних умовах (наприклад, на рок-концертах) спонукає до руйнівних дій.
    Особливо протипоказана така музика гіперзбудливості, розгальмованих дітям зі слабким контролем, тому що вона підсилює прояви негативних властивостей у поведінці дитини. Спокійна музика, що викликає відчуття радості, спокою, любові, здатна гармонізувати емоційний стан як великого, так і маленького слухача, а також розвивати концентрацію уваги.
     Музику можна використовувати перед сном, щоб допомогти з працею засинає дитині заспокоїтися і розслабитися. Коли дитина ляже в ліжко, увімкніть спокійну, тиху, мелодійну, м'яку музику і попросіть його закрити очі і уявити себе в лісі, на березі моря, в саду або в будь-якому іншому місці, яке викликає в нього позитивні емоції. Зверніть увагу дитини на те, як розслабляється і відпочиває кожна частина його тіла. Ще з давніх часів люди помітили, що людський голос і звук взагалі володіють сильним впливом. Так, звук східного духового інструменту Панг вводить змію в стан, подібний гіпнозу. Вібрації людського голосу в одному випадку мають лікувальну дію (що здавна використовувалося народними цілителями), а в іншому - заподіює людині шкоди.
  Мова людини є найсильнішим чинником впливу, як на оточуючих, так і на того, хто говорить. Наше внутрішнє стан, наші думки, ставлення до світу виявляються в зміст промови і в її інтонаційної забарвленням. А те, що ми говоримо і як це вимовляємо, у свою чергу відкладає відбиток на психологічному стані слухача, впливає на наші стосунки з ним. Наприклад, грубий, різкий голос дорослого може викликати у дитини сильний переляк і стан заціпеніння. Постійно роздратований, незадоволений голос говорить породжує у слухача відчуття, що його не люблять і не приймають якособистість. А відмова в чому-небудь, виголошений спокійним, м'яким, співчуваючим голосом допомагає дитині легше примиритися з незадоволеністю його бажання.



Дитина та музика

      Музика для дитини-світ радісних переживань.Щоб відкрити для неї двері у цей світ,треба розвивати у неї здібності і перш за все музичний слух і емоційний відгук.Інакше музика не виконає своєї виховної функції.Якщо дорослий як умога ближче зтискається зі світом дитинства.Якщо вони разом мріють фантазують, сміються і грають,то діти відчуваючи цю близкість дорослого,відкривають їм свої таємниці,почуття та емоції.Як це прекрасно-знайомити дітей з музикою.Діти дуже люблять слухати,Треба більше і більше співати дітям без музичного супроводу,щоб вони не тільки слухали, але й розуміли,про що ця пісня,вслухувались в звучання слів та словосполучень.
     Музика,як і художнє слово чи картина, повинна стати для дітей способом вираження почутів,настрія,ідей.Слухання музики розвиває інтерес до неї, любов,розширює кругозор,підвищує музичне сприйняття.Музика для слухання буває вокального і інструментального.Це можуть бути пісні виконані батьками,чи музичнітвори у грамзапису,ауді та відео записи.Для кращого запам”ятовування пісні,чи музичного твору,можна асоцціювати його з тим,що бачить дитина навкруг себе. Намалювати те, про що вона чула.Дуже гарно запам”ятовують діти пісні з мультфільмів, тому,що вони сприймають пісню образно, відносно того чи іншого героя.
     Батьки повинні вчити дитину любити пісню,насамперед народну пісню, тому що народна пісня має художньо-виховну цінність.Для розвитки ритмічного сприйняття треба користуватись музичними інструментами.Але в домашніх умовах це можуть бути такі предмети: ложки,палички, камінці,капронові пляшечки чи коробочки,яки наповнюють крупою,горохом,квасолею.І граючи на такому інструменті,дитина покращує виконання пісні,і одержує велике задоволення.
      Для розвитку танцювальних навичок потрібно як умога більше розвивати у дитини потребу в рухах.Давати можливість розвивати танцювальну творчість, щоб дитина одержувала максимум задоволення. Якщо музика визиватиме у вашої дитини позитивні емоції, вона сприйматиме навколишній світ гармонійно і оптимально.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


   

Музика в години дозвілля.

Діти люблять слухати музику не тільки під час музичних занять: також, з великим інтересом вони слухають пісні, танцювальну, інструментальну музику в грамзапису.

У дітей старшого дошкільного віку виникає інтерес до музики певного характеру, жанру, з'являються улюблені твори, які хотілося б слухати частіше. Тому так важливо мати в кожному дитячому садку електропрогравач і комплект грамплатівок із записами дитячих пісень, танців, музичних казок, інсценівок і т. д.

Вихователь повинен підтримувати інтерес дітей до музики, бажання слухати її. Його основним завданням в плані музичного виховання дітей є закріплення тих знань, умінь, навичок, які діти отримують на музичних заняттях. З цією метою він співає разом з ними знайомі пісні, займається з окремими дітьми, допомагаючи їм освоїти як складний елемент танцю, так і гру на музичних інструментах. Отже, вихователь повинен добре знати весь музичний репертуар, який розучується під час музичних занять.

У повсякденній роботі з дітьми (особливо в групах з цілодобовим перебуванням дітей) вихователю допомагають дитячі радіо-та телепередачі, в яких також звучить музика, що виконується або їх однолітками, або професійними музикантами.

Використовуючи діапроектори, фільмоскопи, вихователь може показати діафільми з музичним супроводом.

У багатьох дитячих садках організовуються поздоровлення дітей з днем народження. У такі дні музика, самостійний  спів, танці  дітей дуже доречні. Хлопці можуть самі скласти для свого товариша пісню, виконати танець, зіграти на музичних інструментах. Все це не тільки розвиває музичні здібності дітей, а й привчає їх піклуватися один про одного, робити і виконувати те, що приємно товаришеві.

 

Музика під час ігор дітей.

У вільний від занять час діти часто влаштовують ігри, в яких музиці відводиться значна роль. Наприклад, граючи в «концерт», «музичне заняття», «цирк» і т. д., діти згадують і виконують знайомі пісні, танці, хороводи, імпровізують, пишучи власні пісеньки і підбираючи їх на металофоні або іншому музичному інструменті.

Навіть якщо діти грають в ігри, не пов'язані з музичною тематикою, музика, різноманітне музичне супроводження у них теж може мати місце. Так, діти часто використовують різні музичні інструменти для того, щоб дати сигнал для відправлення поїзда, пароплава. Весела пісенька, що співається дітьми, може супроводжувати їх «подорож» на автомобілі. Хлопчики, граючи в «солдат», чітко марширують під звуки барабана, «акомпанують» собі, отстуківая ритмічний малюнок пісні за допомогою кубиків, паличок і т. д.

Істотну роль в музичному вихованні дітей грають музично-дидактичні ігри, які розвивають творчі здібності дитини, музичний слух, допомагають в ігровій формі засвоювати елементи нотної грамоти. Деякі з них потрібно попередньо розучувти на заняттях. У повсякденному житті вихователь, також повторює і закріплює з дітьми ці ігри і знайомить з новими.

У багатьох музично-дидактичних іграх використовуються дитячі музичні інструменти (металофон, цитра, дзвіночки, бубен, барабан, трикутник та ін.) Так, у грі на розрізнення тембру вихователь по черзі грає на різних дитячих інструментах і звертається до кожного граючому з проханням назвати інструмент, який звучав, або знайти серед карток, розкладених на столі, ту, на якій зображений цей інструмент.

Для дидактичної гри на розрізнення ритму вихователь заздалегідь готує картки з умовною записом ритмічного малюнка знайомих дітям попевок з «Музичного букваря» («Андрій-горобець», «Считалочка», «На лижах», «Я йду з квітами» Є. Тілічеевой). Перед початком гри кожен грає вибирає собі музичний інструмент (металофон, Тріоле, бубон, брязкальце і т. д.)

Вихователь показує дітям картки, на яких у вигляді чергуються прямокутників і квадратиків різного кольору, умовно позначають чверті і вісьмома, «записаний» ритм попевок . Спочатку діти прохлопивают ритмічний малюнок, зображений на картці, потім виконують його на музичних інструментах і називають попевку. Виграє той, хто правильно назве більшу кількість попевок.

За допомогою магнітофона, електропрогравач можна організувати гру на розрізнення характеру танцювальної музики. Слухаючи танцювальну музику в грамзапису, діти намагаються визначити, що це - полька, вальс або російська плясовая. Визначити характер музики іноді допомагають руху під неї. Рухаючись під музику, діти як би перевіряють, чи правильно вони назвали танець, чи підходять їх руху до даної музиці.

Музика на прогулянці.

Музика робить свій виховний вплив і під час прогулянок дітей, стимулює їх активність, самостійність, викликає різні емоційні переживання, створює гарний на будову, оживляє накопичені враження.

Найбільш доцільними для музичних проявів дітей на прогулянках, зазвичй є літній період. У цей час на дитячій ділянці організовуються цікаві ігри, на яких діти можуть самостійно, або разом з вихователем водити хороводи, співати улюблені пісні.

На прогулянці вихователь допомагає організувати рухливі ігри із співом.

Граючи в такі ігри, як «хованки», «салочки», перед початком діти обов'язково вибирають ведучого. Тому з ними добре заздалегідь вивчити декілька нескладних счіталочек, наприклад «Кінь баский», «Цинци-Бринці, балалайка», «Зайчик білий, куди бігав» та ін Діти з задоволенням будуть використовувати їх у своїх іграх.

Влітку на прогулянку можна захопити дитячі музичні інструменти, надавши дітям можливість імпровізувати, виконуючи нескладні мелодії. При наявності певних навичок гри на інструментах об'єднуватися в ансамбль.

Музично-дидактичні ігри під час прогулянок також мають місце, але тут більшу перевагу слід віддавати рухливим іграм, таким, як «Дізнайся по голосу», «Тихіше-голосніше в бубон бий» Є. Тілічеевой та ін Цікаво можна провести гру на розрізнення тембру музичних інструментів («На чому граємо?» Є. Тілічеевой).

Вихователь повинен заздалегідь продумати проведення прогулянки так, щоб було цікаво всім дітям, пам'ятати про те що активне музикування дітей на прогулянці залежить від того, наскільки міцно оволоділи діти музичним репертуаром і можуть самостійно його виконати. Успіх цієї роботи дуже залежить від активності вихователя і від встановлення ним тісного контакту в роботі вихователя і музичного керівника.

 

Музика на художніх заняттях.

На заняттях ознайомлення з художньою літературою, образотворчою діяльністю музика також може знайти широке застосування. Знайомлячи дітей з російськими народними казками «Кіт, півень і лисиця», «сестричка Оленка і братик Іванко», «Колобок» та ін, вихователь супроводжує свою розповідь виконанням невеликих пісеньок героїв казок, що характеризують персонажів. Спочатку співає пісеньки вихователь, а коли казка буде засвоєна, діти виконують її самостійно.

Набагато швидше і цікавіше казка буде сприйматися дітьми, якщо при первісному її переказі педагог використовує різні музичні інструменти. Наприклад, знайомлячи дітей з, російської народної казкою «Колобок», він може зобразити на металофоні, як «покотився колобок», як «скаче» заєць; за допомогою барабана і тріскачки показати, як важко, ламаючи суччя в лісі, крокує ведмідь, а за допомогою цитри зобразити м'які, витончені рухи хитрої лисиці.

Діти дуже люблять казку «Троє поросят» С. Михалкова. Її читання добре супроводжувати музичними фрагментами - виконанням пісеньки веселих поросят і вовка з музичної інсценування цієї казки, записаної на платівку.

Знайомлячи дітей з віршем А. Барто «Конячка», буде цікаво прослухати в грамзапису однойменну музичну п'єсу Н. Потоловского. У старшій групі перед розучуванням вірша «Восени» О. Пушкіна доцільно прослухати в грамзапису «Осінню пісню» П. Чайковського.

Музика допомагає передати в малюнку характерні особливості художнього образу, збагачує дитячі враження.

На заняттях з малювання в молодшій групі вихователь вчить дітей робити мазки пензлем, передаючи певний ритм рухів, і в той же час вносить елемент гри - ритмічні мазки називає крапельками дощу. «Кап-кап-кап - капає дощик спочатку повільно, а потім все швидше і швидше», - каже вихователь і співає пісеньку: «Дощик, дощик, пущі, дамо тобі гущі, дамо тобі ложку - сьорбати потрошку!»

 

Музика в різних видах діяльності дошкільника знходить застосування за допомогою активній організаторській діяльності педагога.

Використання різних музичних творів у години дозвілля, на прогулянці, на заняттях збагачує дітей новими враженнями сприяє розвитку самостійної, творчої ініціативи. В організації цієї роботи велику допомогу вихователю надає музичний керівник. 

      Ігри на музичні навички                                                          

Музична творчість являє собою діяльність групи з двох і більше танцюристів, музикантів, співаків і т. д. Зустрічаються в музичній діяльності такі віртуози, які здатні творити чудеса з тим чи іншим музичним інструментом, але якщо хтось буде підігравати їм на будь-якому іншому інструменті, то як не намагається віртуоз, нічого у нього не виходить: «сторонній» музичний інструмент збиває його з ритму.
Спільне музична творчість в ранньому дитинстві є одним з багатьох способів уникнення вищеописаної ситуації. Діти розподіляються на команди з різним числом осіб і приймають участь в спеціальних музичних конкурсах.
В таких іграх немає переможців і переможених. Проте необхідно постійно підтримувати інтерес дітей до такого роду занять: наприклад, можна подарувати всім після музичних ігор невеликий кульок різних солодощів або медалі, зроблені своїми руками. У спільних музичних іграх використовуються не тільки музичні інструменти, тут можна підключити фантазію і грати на підручних предметах. Припустимо вдатися по емальованим каструлях, десертних тарілочках, тощо. Найголовніша умова: весь посуд повинен відрізнятися за розмірами. З таким же успіхом можна використовувати скляні пляшки, в які необхідно налити води, причому в кожній пляшці об’єм води повинен бути різним.

«Повтор»

Всі діти діляться на команди по 2 або 3 людини. Заздалегідь треба спорудити «музичний інструмент». Для цього необхідно наповнити скляні пляшки водою, з’єднати ці пляшки між собою, перев’язавши їх однією мотузкою біля основи шийки, і помістити їх в підвішений стан. Тобто кінці мотузок прив’яжіть до двох що стоять на певній відстані один від одного стовпчиків.
Перші 2 або 3 людини одночасно і спільно відтворюють якусь мелодію, постукуючи по пляшках, наприклад чайними ложками. Інші команди по черзі повинні повторити цю мелодію з першої спроби і без помилок.
Команда, яка не змогла повторити мелодію, вибуває з гри, і так відбувається до тих пір, поки не визначиться переможець.
Далі по черзі гравці іншої команди відтворюють невелику довільну мелодію, а інші повинні її повторити. Ця гра сприяє виробленню швидкої реакції, швидкому запам’ятовуванню нового мотиву і вдосконаленню слуху у дитини. Також діти набувають навик спільної творчості, так як в цій грі необхідно діяти спільно.

«АНСАМБЛЬ»

Учасники гри діляться на групи по 5 осіб, команд може бути як дві, так і більше. На спеціальні кілочки різної висоти розміщують кілька емальованих каструль, які мають різний обсяг і перевернутих дном вгору. Кожна команда придумує собі назву і визначає «соліста».
«Солісти» обирають за жеребом 1-2 уривки з відомих пісень, групам дається деякий час для підготовки та репетиції. Завдання кожної команди — під час співу «соліста» вони підіграють йому на своїх інструментах таким чином, щоб вийшла добре складена пісенька.

«Вгадай тарілочки»

На стіл ставлять кілька десертних тарілочок, блюдце, 2-3 глибоких тарілки і ще що-небудь подібне — все те, що видає незвичайні звуки. Головна умова: звуки повинні злегка відрізнятися один від одного, отже, посуд повинна бути різною за обсягом, по природному матеріалу і т. д.
Дитині дається деякий час, протягом якого він отримує можливість вивчити звук кожної посуду. Потім йому зав’язують очі або він відвертається від цього столу, щоб не бачити його. Інша людина постукує якимось предметом по черзі по різному посуді. А що стоїть спиною до столу дитина повинна вгадати по звуку посуд і назвати її.

«Танцюючі тіні»

Група дітей ділиться на дві команди по 5 осіб. Кожна команда придумує собі назву і вибирає капітана, самого спритного, рухомого людини. Командам дається деякий час — і включається ритмічна музика, а діти повинні придумати невеликий танець зі складними рухами.
Цей танець надалі повинен виконати сам капітан команди, але за однієї умови: включається музика, капітан однієї команди повертається обличчям до іншої команди і під музику виконує танець, а команді супротивників необхідно без помилок і запинок повторити всі рухи в точності.
Далі, навпаки, капітан іншої команди виконує свій танець, а інша повинна повторити його в точності. Журі враховує всі помилки кожної з команд і присуджує окуляри, за підрахунками яких визначаються переможці.
Подібні ігри допомагають розвинути в дітях здатність спільного музичної творчості, уміння швидко і добре розуміти один одного, підлаштовуватися, вчасно «підхопити». Не буде зайвим, якщо батьки теж стануть активними учасниками в музичних іграх. Дорослі ні в якому разі не повинні лаяти чи критикувати дитину, коли в нього щось не виходить з першого разу.

«МУЗИЧНЕ КОЛО»

Для дітей старшого шкільного віку.
Учасники гри стають в коло, їх повинно бути не менше 4 чоловік, один з яких — ведучий. Спочатку ведучий прохлопивает в долоні певний ритм, хлопці намагаються цей ритм запам’ятати. Далі кожен з стоять у колі повторює цей ритм. Потім завдання ускладнюється: тепер необхідно відтворити заданий ритм всім разом, при цьому кожен робить тільки один хлопок, коли підходить його черга, в результаті повинен вийти потрібний ритмічний малюнок. Результативність гри залежить від скоординованості дій всіх учасників.

«ДОМАШНІЙ ОРКЕСТР»

Для дітей від 3 до 8 років. Гравців повинно бути не менше 3 осіб, з яких один — ведучий.
Спочатку необхідно вибрати основний музичний фон, в якості якого може виступати будь-яка весела пісенька або легко запам’ятовується народна мелодія. Тепер потрібно кілька простих музичних інструментів: маракаси, трикутник, ложки, барабан і т. д. Надайте дітям свободу вибору інструмента або ж розподіліть їх між ними самі, враховуючи насамперед вік дітей. Провідним в цій грі виступає дорослий (вихователь), який грає на музичному інструменті обране твір або ж включає аудіозапис з цією мелодією.
Завдання кожного «музиканта» — доповнювати загальний мелодійний малюнок звучанням свого інструмента. Але не в хаотичному порядку, а по сильним часткам, тобто по опорних часток мелодії, які визначить ведучий. При цьому кожному учаснику гри потрібно по можливості намагатися органічно вписуватися в загальний ритм і темп, орієнтуючись не тільки на ведучого, а й на інших учасників-музикантів.
Отримана в результаті гри імпровізація з’явиться якісно новим музичним твором. Дана гра не тільки розвиває креативні можливості дитини, але також сприяє формуванню навичок спільної творчої діяльності.

«МУЗИЧНА П’ЄСА»

Для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.
Потрібно вибрати казку або уривок з якої-небудь казки, можна скласти її самостійно. Для початку в ній можуть бути 2-3 персонажа, поступово, в міру ускладнення сюжету, число учасників можна збільшити.
Головний зміст гри — розіграти сюжет цілої казки або уривка, використовуючи музичні інструменти і пантоміму, підібрати музичні інструменти, які найкраще підходять для імітації звуків, представлених в казці.
На загальному нейтральному музичному тлі розігрується музичний сюжет. Наприклад, такий. Ранок у річному сосновому лісі (шум лісу), прокинулися птахи, комахи: коники, жуки, бабки — для імітації використовуються тріскачки, свистульки, флейта; прокинулися квіти на лузі, вмившись ранкової росою, задзвенів дзвоник — для імітації звуку можна використовувати трикутник. Почали прокидатися звірі: ось прокинувся в своїй барлозі ведмідь, встав і пішов по лісі — труба імітує важкі кроки ведмедя. Пробігли зайчики через галявину — скок, скок, скок. І так можна продовжувати — залежно від фантазії гравців, музичних інструментів і мети гри.
Між хлопцями розподіляються ролі, причому кожен може грати не одну, а кілька ролей. Важливо також, щоб самі учасники вибирали інструменти, на яких вони будуть грати.
Спочатку сценарій потрібно прочитати вголос, щоб в учасників склалася загальна картина гри і стали зрозумілі її правила та вимоги.
Розіграна музична п’єса носить як виховує і навчає, так і розвиваючий характер. Участь у спільній справі, де учасники разом складають єдине ціле, безумовно, згуртовує колектив і сприяє формуванню навичок спільної діяльності.