Бережіть життя дітей

  • не давайте дітям гострих предметів;
  • слідкуйте за тим, щоб сірники, ліки, отруйні речовини знаходились у недоступному місці для дітей;
  • ознайомте дітей із їстівними й отруйними грибами, ягодами;
  • не відпускайте дітей без нагляду дорослих до річки;
  • не дозволяйте пити брудну воду;
  • учіть з дітьми правила вуличного руху, навчіть переходити вулицю лише у визначених місцях;
  • учіть дітей правил безпеки: ніколи не йти за чужими людьми; не відчиняти двері квартири незнайомцям.

 


Підготовка дитини до ДНЗ

 

    Рано чи пізно, перед нами постає необхідність віддати дитину до дитячого садочка. І справа не тільки у тому, що мамі хочеться чи необхідно працювати, але у тому, що дитині час починати спілкуватися з іншими дітлахами, щоб оволодіти навиками взаємодії з ними.

    Перш ніж віддати малюка до дитячого садочка, батькам варто дізнатися вимоги до дитини, познайомитися з денним режимом. Малюка необхідно завчасно підготувати до дитячого садочка, варто розказати про сам заклад, його розпорядок, інших дітей. Влаштовуйте прогулянки на території дитячого садочка, нехай дитинка звикне до оточення. Усе має відбуватися поступово. Ваші хвилювання не повинні передаватися сину або доньці - для вас прогулянка у садочку має бути завжди приємною і радісною (принаймні так має думати ваша дитина). Усі негативні думки щодо обраного закладу мають обговорюватися без участі дитини. Іншими словами - поменше негативних емоцій!

    Перед вступом до дитячого садочка треба виконати усі необхідні профілактичні щеплення, пройти огляд у педіатра. Не буде зайвим провести загартувальні процедури, оскільки вступ до садочка це не тільки перший вихід дитини у суспільство, а ще й зіткнення з усім різноманіттям мікробів і вірусів, які оточують людину. У такому розумінні, вступ до садочка, по суті, є боцманським способом навчання плаванню. Оскільки «плавати» імунна система вчиться не одразу, то процес навчання дає слабинку, і дитина починає часто хворіти.

Чому діти при вступі до дитячого садочка часто хворіють?

    Малюки починають контактувати з іншими дітками, рухова активність і розумова робота ставлять підвищенні вимоги до організму дитини, і якщо вона до таких значних змін у своєму житті не підготовлена, то погано адаптується у новому середовищі, часто хворіє, пропускає заняття.

Як захистити організм дитини у таких випадках?

    З метою профілактики захворюваності грипом можна призначати дітям крем або мазь «Піносол». Це абсолютно натуральний препарат. «Піносол» не містить адреноміметиків, не сушить слизові оболонки, не викликає звикання. Призначати препарати може лише висококваліфікований спеціаліст. Чітко виконуйте усі призначення педіатра, і пам'ятайте, що самолікування може нашкодити дитині.

Загартовуйте дитину

 

Ми пропонуємо проводити такі заходи:

  • після сну скинути ковдру і полежати на спині, на одному, потім на іншому боці;
  • після сну стояти босими ногами на підлозі, почавши з 5 сек, поступово дійшовши до 1,5 хв;
  • обливати ноги водою, починаючи від 32°С, поступово знижуючи температуру через кожні 2-3 дні на 1°С, доводячи воду до 18°С;
  • полощіть горло водою кімнатної температури. У період епідемії грипу у воду можна додавати кухонну сіль (1 столова ложка на літр води) і йод (10 капель на 1 літр);
  • наприкінці весни та влітку ходити босоніж на землі, мокрому піску, мокрій траві.

Ці процедури сприяють зниженню захворюваності!

 

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ,

дитина яких уперше піде до дитячого садка

 

1. Сформуйте у себе позитивне ставлення до дитячого садка, налаштуйте себе на те, що дитині тут буде добре, її буде доглянуто, оточено увагою, вона отримає підтримку.

2. Уникайте будь-яких негативних розмов у сім'ї про дитячий садок у присутності дитини, оскільки вони можуть сформувати у неї негатив­не ставлення до відвідування дитячого садка.

3. Створіть спокійний, безконфліктний клімат у сім'ї.

4. Заздалегідь потурбуйтеся про те, щоб розпорядок дня дитини вдома був наближеним до розпорядку дня у дитячому садку (ранній підйом, час денного сну, прийоми їжі, прогулянки).

5. Ознайомтеся з режимом харчування та меню у дитячому садку.

6. Навчайте дитину їсти неперетерті страви, пити з чашки, привчайте тримати ложку.

7. Відучіть дитину від підгузків. Виховуйте у неї потребу проситися до ту­алету.

8. Учіть дитину впізнавати свої речі: білизну, одяг, взуття, носовичок.

9. Учіть гратися іграшками. Скажімо, ляльку можна годувати, колисати, гойдати; пірамідку — збирати, розбирати.

10. Привчайте дитину після гри класти іграшки на місце.

11. Пограйтесь удома у дитячий садок з ляльками: погодуйте їх, почитайте казку, поведіть на прогулянку покладіть спати.

12. Виховуйте у дитини позитивний настрій та бажання спілкуватися з ін­шими дітьми.

13. Тренуйте систему адаптаційних механізмів у дитини — привчайте її до ситуацій, в яких потрібно змінювати форми поведінки.

14. Підготуйте для малюка індивідуальні речі: взуття та одяг для групи, 2-3 комплекти змінної білизни, чешки для музичних занять, носовичок.

15. Повідомте медичну сестру про стан здоров'я вашого малюка.

16. Проконтролюйте, аби початок відвідування дитячого садка не збігався з епікризними термінами: 1 рік 3 місяці, 1 рік 6 місяців, 1 рік 9 місяців, 2 роки, 2 роки 3 місяці, 2 роки 6 місяців, 2 роки 9 місяців, 3 роки.

17. Дайте дитині до дитячого садка улюблену іграшку.

18. Не залишайте дитину одну в перші дні відвідування дитячого садка, побудьте з нею певний час на прогулянці, до обіду, у разі потреби — залишіться на тиху годину.

Профілактика гострих кишкових інфекцій.

 

Шановні батьки! Щоб уберегти ваші родини від таких поширених та небез­печних захворювань, як гострі кишкові інфекції (ГКІ), слід виховувати санітарно-гігієнічні навички у сім'ї та змалку привчати дітей до особистої гігієни.

Гострі кишкові інфекції — це група гострих інфекційних хвороб, що характе­ризуються ураженням шлунково-кишкового тракту з порушенням водно-міне­рального обміну, загальною інтоксикацією.

Щоб уникнути ГКІ, після прогулянки, перед приготуванням їжі, у процесі готу­вання та перед їдою слід ретельно мити руки з милом.

Слід регулярно підстригати нігті собі і дитині. Довгі нігті, а також прикраси на руках знижують ефективність миття рук. Це особливо важливо для профілакти­ки ГКІ у дітей раннього віку, до організму яких збудники інфекцій найчастіше по­трапляють саме контактно-побутовим шляхом.

Якщо ваша дитина гризе нігті, смокче пальці чи слинить їх, варто відучити її від таких шкідливих звичок.

Для новонароджених та немовлят найнадійнішим способом профілактики ГКІ є грудне вигодовування. Якщо дитину годують штучними сумішами, їх слід готу­вати безпосередньо перед їдою та у жодному разі не зберігати до наступного году­вання.

Не варто вживати продукти сумнівної якості. Купуючи продукти на ринку, слід звертати увагу на умови їх зберігання. Особливо небезпечними є продукти, куплені у місцях стихійної торгівлі.

Ліпше вживати пастеризовані молочні продукти. Не слід вживати сире мо­локо та кисле молоко, приготоване у домашніх умовах.

Для приготування страв та напоїв слід використовувати лише свіжі, неушкоджені та ретельно очищені продукти, чистий посуд тощо. Наприклад, приготова­ний сік слід вживати одразу та не зберігати до наступного годування.

Особливу увагу слід приділяти безпеці продуктів харчування, адже чимало з них ми вживаємо сирими. Перед вживанням сирих овочів, фруктів і ягід слід ретельно вимити їх проточною питною водою, а потім обдати окропом.

Готуючи їжу, варто пам'ятати, що сирі продукти, зокрема птиця, м'ясо, риба, молоко тощо, часто заражені збудниками ГКІ. Запорукою їх знищення є ретельне кулінарне оброблення — температура продукту під час оброблення має становити 100 °С. Заморожені м'ясо, риба, птиця мають повністю відтанути перед кулі­нарним обробленням.

Готові страви бажано вживати одразу після приготування. Страви кімнатної температури, які до того ж зберігаються без дотримання належних умов, є ідеаль­ним середовищем для розмноження мікроорганізмів.

Якщо ви готуєте із запасом чи у вас залишилася частина страви, слід пам'ятати, що готові страви мають зберігатися або гарячими (при температу­рі приблизно 60 °С чи вище], або холодними (при температурі приблизно 10 °С чи нижче). Це вкрай важливо, якщо ви плануєте зберігати страву 4-5 годин або більше.

Не варто водночас зберігати у холодильнику багато теплих страв, оскільки це уповільнює їх охолодження. Якщо всередині готової страви довго зберігається те­пло (температура вище 10 °С], мікроорганізми виживають і швидко розмножу­ються, що може зашкодити вашому здоров'ю та здоров'ю дитини.

Розігрівати заздалегідь приготовані страви варто при температурі не нижче 100 °С. Це надійний спосіб уберегтися від мікроорганізмів, які могли розмножу­ватися в їжі у процесі її зберігання (правильне зберігання готових страв пригнічує розмноження хвороботворних мікроорганізмів, але не знищує їх повністю).

Не слід зберігати готові страви поряд із сирими продуктами, щоб уникнути небезпеки перехресного зараження. Збудники ГКІ, які містяться у сирих продуктах, можуть потрапити на готові страви при безпосередньому контакті. Таке перехрес­не зараження називають видимим. Також розрізняють приховане перехресне зара­ження, коли збудники ГКІ потрапляють на готові страви через кухонне приладдя, поверхні тощо.

Якщо на ваших руках є порізи чи дрібні рани, їх слід забинтувати чи заклеїти бактерицидним пластиром, перш ніж готувати їжу.

Зберігати продукти харчування слід якомога далі від хатніх тварин, оскільки вони також можуть бути джерелом збудників інфекцій. Для надійнішого захисту зберігайте продукти в ємностях, які щільно закриваються.

Слід завжди зберігати продукти харчування, дотримуючись умов і термінів придатності, що вказані на упаковці.

Варто пам'ятати про чистоту на кухні. На поверхнях для приготування їжі не має бути бруду, пилу плям. Рушники для витирання та миття посуду слід щодня змінювати.

Для пиття та приготування їжі слід використовувати воду тільки гаран­тованої якості. Якщо у вас є сумніви щодо її характеристик, ліпше додатково прокип'ятити воду, аби попередити ризик зараження.

 

Організація  харчування дошкільників улітку

 

  • Щоб забезпечити в літній сезон дитину необхідною кількістю вітамінів і мінеральних речовин не забувайте включати в меню дитячого харчування свіжі овочі, ягоди та фрукти.
  • Не слід забувати про такі продукти харчування,  як зелень петрушки, кропу, щавель, кропиву.Раннім літом корисно готувати борщ зі щавлю, омлет з кропивою.
  • Молоде зелене бадилля буряка та моркви можна використовувати для приготування супів, борщів.
  • Особливе значення має вміст у дитячому раціоні солей кальцію, фосфору та заліза. Ці мінеральні речовини містяться в молочних продуктах, м’ясі, рибі, яйцях, вівсяній крупі, овочах.
  • Основними джерелами йоду є такі продукти: морська риба, морська капуста, яйця, зернові (крупи, особливо вівсяна), горох, молочнокислі продукти, горіхи(особливо кедрові).
  • На вітамін С особливо багаті плоди шипшини,  горіхи, чорна смородина, зелень салату, шпинату, кропу, петрушки, зелена цибуля, а також яблука, садова і лісова суниця, малина, агрус, свіжа капуста, солодкий болгарський перець, помідори, редис, зелений горошок.
  • Вітамін А, який потрібен для процесів росту організму в активній формі, міститься лише в продуктах тваринного походження ( печінці, рибі, сирі, жовтках яєць, молоці). В цих продуктах також міститься і вітамі Д, який має виключне значення для життєдіяльності дитячого організму.
  • Вітамін В1, який стимулює нервову та м’зову діяльність, забезпечує нормальний тонус органів травлення міститься в м’ясі, печінці, яйцях, житньому та пшеничному хлібі грубого помолу, гречаній та вівсяній крупі, бобових, дріжджах.
  • Ві тамін В2, який має велике значення для синтезу гемоглобіну крові міститься у м’ясі, молоці, твердому сирі, печінці, крупах, яєчному жовтку, моркві, горосі, меді, дріжджах.
  • Джерелом вітаміну В6 є пекарські дріжджі, проросле насіння, пшеничні та рисові висівки, печінка, м’ясо, риба.

Харчування дітей дошкільного віку.

 

Що краще їсти уранці!

Після сну дайте дитині трохи води - у такій кількості, у якій вона потребує. Через 15 - ЗО хвилин або пізніше запропонуйте дитині розведений сік із сезонних фруктів. Улітку - соки з ягід: чорниці, чорної і червоної смородини, вишні і т. ін., восени і взимку - з яблук, груш, а весною - з цитрусових. Для кращого перетравлення їжі соки дітям розводять водою (це важливо!) у пропорції 1:1 або одна частина води і дві частини соку. Саме сніданок має обов'язково містити будь-яку гарячу страву - з творога, яєць, крупи (молочна каша), м'яса, а також гарячий напій (чай, какао, кавовий напій з молоком) або вітамінізовані напої і соки.

Що краще вживати на обід!

На обід обов'язковою є перша страва, м'ясна чи рибна страва з гарніром, у тому числі з овочів, і напій (сік, компоти з свіжих чи сухих фруктів). Доречно також в обід давати дітям свіжі фрукти.

Як не варто давати м'ясо дитині!

У жодному випадку не можна давати кісткові бульйони! Не потрібно і жирних бульйонів. І на кінець, не частіше чотирьох разів на тиждень можна дати будь-яке м'ясо, але не сосиски і не ковбасу. Не варто давати м'ясо з картоплею, це поєднання несприятливе для травлення.

Що краще їсти на полуденок!

Через 2-3 години можна запропонувати дитині компот (киселі заборонені) або печене яблуко, чай з сухарями, сушкою, нежирним печивом. Що краще їсти на вечерю!

Вечеря частіше має складатися з білкової їжі. Зазвичай рекомендують рибу, молочні, крупові, овочеві, творожні чи яєчні страви. А от м'ясні страви перед сном не рекомендуються. Іноді на вечерю можна дати будь-яку картопляну страву. Діти із задоволенням їдять картоплю з квашеною капустою, солоним огірком. Якщо дитина любить яйця, два-три рази на тиждень дайте їй яєчню. Можна запропонувати 1 - 2 варені яйця, але не додавати до них ще якісь страви. Власне перед сном можна дати дитині склянку кефіру, молока, ряжанки з печивом, булочкою і т. ін.

Повторення у раціоні одних і тих же страв чи кулінарних виробів у найближчі дні не припустимо. У суміжні дні варто уникати використання страв, що готуються з однієї і тієї ж сировини (кашки і гарніри з одного виду круп, макаронні вироби у різних стравах і т. ін.). Допустиме використання білих коренів (петрушки, селери, пастернаку), укропу, лаврового листа, свіжої зелені, а також кориці і ваніліну.

Ось таке просте, але розумне харчування принесе користь Вашій дитині. Звичайно, якщо дитина хвора, то лікар разом з батьками можуть коректувати дієту, виходячи з конкретних особливостей захворювання.

 

Що варто знати батькам про порушення постави і сколіоз у дітей

 

Діагностикою і лікуванням вад постави і сколіозу займається дитячий ортопед.

Постава - звичне положення тіла людини, яка вільно стоїть.

Умови навколишнього середовища (тривалість і величина навантаження, положення корпусу на навчальних заняттях і роботі) і функціональний стан мускулатури мають певний вплив на форму хребта: природні вигини можуть збільшуватися або зменшуватися, змінюється положення плечового і тазового поясів, може виникнути схильність до асиметричного положення тіла.

Хибне положення тіла при стоянні чи сидінні поступово набуває характеру стереотипу і ця неправильна установка може закріплюватися.

При наявності вади постави необхідно звернути увагу на наявність відповідної патології: погіршення зору, слуху, які можуть мати несиметричний характер і впливати на статику.

Попередити дефекти постави можна, якщо провести дві групи заходів:

1. Організація сприятливих умов навколишнього середовища для дитини:

  • вірне поєднання навчання і відпочинку;
  • гігієна сну; напівжорстка постіль з невеликою подушкою під головою;
  • раціональний підбір меблів, зручний вільний одяг;
  • з раннього віку необхідно слідкувати за формуванням правильних статокінетичних функцій: викладання дитини на живіт, формування навиків повзання, стояння і ходіння.

2.   Покращення фізичного розвитку шляхом широкого використання
різних видів фізичних вправ. Для цього використовуються:

  • диференційно підібрані вправи вранішньої гігієнічної гімнастики;
  • проведення під час занять у школі фізкультхвилинки з метою відновлення працездатності м'язів спини;
  • вірно організувати урок фізкультури, мета якого - зміцнювальний вплив на організм дитини.

Усі ці заходи мають бути спрямовані на вироблення «відчуття доброї постави». Сколіоз (або сколіотична деформація хребта) - бокове викривлення хребта у фронтальній площині з ротацією тіл хребців. Наявність ротації тіл хребців відрізняє сколіоз від сколіотичної постави. На відміну від вад постави сколіоз є серйозним захворюванням усього організму і має тенденцію до прогресування при відмові від лікування або неправильному лікуванні.

Частота захворювань серед дітей складає від 1,3% до 15%.

Про суто бокове викривлення хребта можна говорити тільки у початковій стадії захворювання. З прогресуванням хвороби ступінь деформації прогресує, відбувається скручування хребта навколо вертикальної осі (у горизонтальній площині). Така складна багатоосьова деформація хребта приводить до деформації ребер і грудної клітини, зміни її форми і порушення нормального розташування органів грудної клітини і черевної порожнини. У хворих сколіозом розвивається дихальна недостатність, порушується діяльність серцево-судинної системи, страждає психіка внаслідок грубих косметичних вад.

З метою своєчасного виявлення сколіозу треба проходити обов'язковий щорічний медичний огляд у лікаря - педіатра.

Значення профілактичних щеплень у дітей

 

   Метою Імунізації є захист дитини від різних інфекційних захворювань, які для дитини є небезпечними, бо часто мають тяжкий перебіг хвороби. У разі імунізації дитині вводять вакцину, яка містить дуже ослаблені і нешкідливі різновиди тих мікроорганізмів, які провокують виникнення небезпечних хвороб. Вакцина надто слабка, щоб викликати інфекційне захворювання, але у відповідь на її введення організм виробляє антитіла, які в майбутньому забезпечать захист від конкретної хвороби, тобто імунітет. Імунізацію проводять у визначені вікові періоди життя дитини.

   Згідно Наказу №48 МОЗ України від 03.02.2006 р. «Про порядок проведення профілактичних щеплень в Україні та контроль якості й обігу медичних імунобіологічних препаратів» затверджено календар профілактичних щеплень в Україні, який передбачає обов'язкову імунізацію з метою попередження таких інфекцій: туберкульоз, кір, краснуха, паротит, гемофільна інфекція, поліомієліт, дифтерія, правець, гепатит. Рекомендовані та дозволені до застосування в Україні також вакцини проти деяких інших інфекційних хвороб, які легко поширюються, вважаються епідеміологічно небезпечними і можуть привести до тяжких наслідків: грип, гепатит А, вітряна віспа.

   Про календар щеплень ви можете дізнатися у лікаря.

   Профілактичні щеплення є безпечними й абсолютна більшість дітей їх легко переносить. У рідких випадках діти після імунізації можуть легко слабувати: вередувати, дещо гірше їсти, у них на короткий час може бути незначне підвищення температури тіла.

   На місці ін'єкції може утворитися невелика припухлість, яка зникне за кілька тижнів і не потребує якогось втручання. Вакцина кору може зумовити через 7-10 днів легку висипку, підвищення температури. Можна дати вікову дозу жарознижувального препарату. Переконайтеся, що дитина п'є достатньо рідини. Після імунізації паротиту (свинки) через 3 тижні може з'явитися припухлість унизу обличчя, яка через кілька днів зникне. Якщо ж будуть інші симптоми чи температура тіла дитини буде понад 38° — викликайте лікаря.

   Проконсультуйте дитину у лікаря перед щепленням, щоб уникнути можливих ризиків від імунізації. Дитина має пройти медичний огляд перед щепленням, на якому лікар обов'язково виміряє температуру, а також поінформує батьків щодо можливих проявів побічної дії препаратів у післявакцинальному періоді.

   Батьки підписують медичну документацію, в якій лікар здійснює відповідний запис про інформування щодо можливих проявів побічної дії та про дозвіл на проведення щеплення.

   Медичні протипоказання до щеплень кожній конкретній дитині встановлюються комісією з питань щеплень у дитячій поліклініці.

    Не імунізуйте дитину, якщо в неї застуда або з інших причин вона почувається нездоровою.

 

Що потрібно знати, щоб нагодувати!

 

  • Не перетворювати обід на розвагу - книжки, фільми, забави тут не потрібні. Тому що потім, аби дитина з'їла ложку супу, Вам буде потрібно влаштовувати шоу. Чим далі, тим більше.
  • Не дозволяти їсти в перервах між прийомами їжі. Солодощі призводять до того, що коли настає час прийому їжі, дитина не хоче їсти.
  • Не кладіть в тарілку великі порції. Краще дати менше, щоб дитина попросила ще, якщо страва сподобалась.
  • Менше говорити про їжу. Не хвалити дитину за те, що вона добре їсть і не сварити, якщо щось залишить.
  • Не спонукайте їсти за допомогою шантажу, говорячи, що «ти не їси, бо не любиш маму».
  • Страва повинна бути не дуже гарячою або холодною. Зверніть увагу на те, чи її колір не псує дитині апетит.
  • Не давайте занадто твердих страв, які важко пережовувати.
  • Додавайте до став небагато якихось приправ, прикрашайте їх, а отже, зацікавте незвичайним оформленням. Подавайте їжу в яскравому посуді.
  • Уникайте одноманітності страв.
  • Щоб страви не набридали намагайтеся готувати на один день.
  • Дозволяйте дитині їсти самостійно, навіть якщо потім прийдеться довго прибирати.

 

Рекомендації батькам із розвитку мовної творчості дітей

 

  • Систематично читати дітям кращі твори світової дитячої та української народної літератури, аналізувати їх, змінювати зміст, кінцівки, висловлювати свої враження.
  • Заучувати напам'ять твори малих віршованих форм,що найбільше сподобалися дітям.
  • Використовувати заклички, примовлянки під час спілкування вдома, відповідно до ситуації.
  • Розвивати кмітливість, логічне мислення та відчуття рими за допомогою загадок-домовлянок та звичайних загадок.
  • Використовувати рими-характеристики до імен дітей. Наприклад: Андрійко-невмійко, Андрюшка-чистушка і т.д.
  • Спостерігати разом із дітьми за об'єктами природи та навколишнім світом. Обговорити побачене.
  • Залучати дітей до складання римованих побажань рідним та знайомим у святкові дні.
  • Грати в гру «Підбери риму до слова».
  • Ознайомити з творчість Степана Руданського та його віршами-перевертнями.
  • По можливості складати для дітей власні казки і спонукати малюків робити це ж саме.